Boot Service Grou

Passie voor techniek en jachten

   

Wie zit er achter Boot Service Grou?

Boot Service Grou is opgericht door Jelmer Dahmes. Ik heb een passie voor techniek en jachten.

Ik ben 40 jaar en geboren en getogen op Terschelling. Op Terschelling was ik altijd veel op het strand en in de bossen te vinden was. Als 16-jarige jongen had ik een tractor waarmee ik op het strand reed en graag ook aan sleutelde. Deze oude tractor had ik helemaal gereviseerd.   

Inmiddels woon ik al 15 jaar met veel plezier in Grou met mijn vrouw en onze zoons Thimo en Olaf. En uiteraard hebben we zelf een boot waar we veel mee op pad gaan. Voor mij geeft het water rust en een vrijheidsgevoel. Daarnaast vind ik het ook heerlijk op met de racefiets in Friesland te fietsen. 

Ik hou ervan om dingen te maken en installeren. Zo heb ik in ons huis zelf een waterontharder, warmtepompboiler en airco’s geïnstalleerd. Mijn laatste project is een tuinhuis van ruim 12 x 4,5 meter in onze achtertuin, van eigen ontwerp naar eigen realisatie.   

Welke opleidingen en werkervaringen heb ik?

Na de basisschool wist ik dat ik op schepen wilde gaan werken. Daarom ben ik naar de binnen- en kustvaartschool in Harlingen gegaan (nu: maritiem college). En daarna heb ik de Zeevaartschool in Delfzijl gedaan. Voor kenners: ik heb een SWK-opleiding (tot 3000GT) gedaan en daarna de opleiding voor Maritiem Officier.   

Na mijn slagen in Delfzijl ben ik als machinist gaan varen op 50000dwt chemicaliëntankers. Al het onderhoud werd hier in eigen beheer uitgevoerd en daar heb ik veel van geleerd. Maar de vele maanden achter elkaar weg vond ik minder leuk. Daarom ben ik gaan werken in de offshore, in de gasproductie op de Noordzee. Het varen begon na een paar jaar toch weer te kriebelen en daarom ben ik terug naar de scheepvaart gegaan als engineer bij Heerema. Na een paar mooie jaren op verschillende soorten schepen kwam de kans om aan een bijzondere offshore uitdaging te werken. Er werd een nieuw offshore platform gebouwd in Zeeland. Ik heb als engineer de bouw op de werf begeleid, de installaties en de ingebruikname van het platform. Hierna heb ik ook nog een aantal jaren op dit platform gewerkt als Operator & Mechanic.   

Met een gezin met jonge kinderen is het fijn om meer thuis te kunnen zijn. Zo kwam de baan als Maintenance Engineer voor de Rijksrederij van Rijkswaterstaat op mijn pad. Voor deze functie heb ik ook de HBO-opleiding Maintenance & Asset Management in Utrecht gedaan. Bij de Rijksrederij ben ik voornamelijk bezig met onderhoudsplannen voor de 120 schepen van de Rijksrederij. Als aanvulling hierop vind ik het ook leuk om zelf met mijn handen bezig te zijn. Daarom ben ik in september 2021 als ZZP’er begonnen, naast mijn baan bij de Rijksrederij begonnen.   

Waar kan je mij voor inschakelen?

Door mijn jarenlange ervaring en opleiding kan je mij zowel voor advieswerkzaamheden als voor uitvoerende werkzaamheden inschakelen. Denk aan reparaties, revisies en inbouw/nieuwbouw van allerhande technische installaties. Dus grote en kleine beurten van dieselmotoren, generatoren, turbines en pompen. Ik ben erg goed in het opzoeken van storingen in mechanische en elektrische systemen en deze op te lossen. 

Door mijn opleidingen ben ik theoretisch goed onderlegd, maar heb ik vooral een praktische benadering voor technische problemen. Ik zorg ervoor dat de storing verholpen wordt!   

Wat is mijn werkwijze?

Ik voer alle werkzaamheden uit op locatie met mijn mobiele werkplaats. In de praktijk blijkt dat dit prima kan. Mijn ervaring is dat een storing vaak het beste op het water zelf kan worden verholpen. Door een korte proefvaart kan ik sneller de oorzaak van het probleem achterhalen. Ook complete service beurten kunnen het beste op het water worden uitgevoerd.  

En daarnaast bespaart deze werkwijze u ook tijd en hellinggeld en/of kraankosten! 

Daarnaast vind ik het erg belangrijk om goed te communiceren met mijn klanten. Als klant wordt u dan ook van alle veranderingen op de hoogte gebracht. Zeker bij een storing is dat belangrijk. Het verhelpen van een storing begint bij het zoeken naar het probleem. Nadat de oorzaak is gevonden, overleg ik met u als klant over de vervolgstoppen die genomen kunnen of moeten worden om de storing te verhelpen